Menjadi Seorang Pereka Produk (Product Designer)

Salam. Akhir-akhir ini saya agak tidak berkelapangan untuk menulis post terbaru. Saya cuba juga mencari masa. Kali ini saya ingin menyentuh isu kerjaya. Sebenarnya dari kecil lagi saya amat meminati bidang rekaan industri atau industrial design. Saya gemar melukis kereta. Dah tua-tua ni pun masih suka dengan rekaan kereta.

Dalam melayari dunia pekerjaan, saya sering melihat produk-produk baru datang silih berganti. Bukan sahaja kereta. Apa sahaja. Pergilah ke IKEA atau mana-mana pusat membeli belah, lihat sahaja pelbagai jenis barangan yang didatangkan dalam bentuk yang tidak pernah saya mimpikan.

Ini kerja siapa semua ni? Saya risik sana, browse sini, akhirnya saya berjumpa banyak laman web yang bukan berasal dari Malaysia mengetengahkan berbagai jenis rekaan dari pelbagai kategori. Amat khusyuk saya melayarinya. Sekarang saya yakin di negara ini juga sudah ramai yang menceburi bidang ini dan hidup mewah dengan hasil usaha mereka.

Sebagai contoh hasil kerja yang boleh dilihat di internet, sila lawat: http://www.yankodesign.com

Laman web ini antara yang terbaik saya pernah come accross. Sarat dengan idea-idea baru. Lihat sahaja teknik penghasilan persembahan (presentation) yang canggih seolah-olah amat mudah untuk disediakan. Saya kagum dengan usaha pereka-pereka ini. Mungkin sebahagian dari mereka sudah bergelar lagenda dan seorang jutawan.

Mungkin anak-anak anda yang sudah dan sedang mengambil peperiksaan SPM atau STPM ada menunjukkan minat di dalam bidang ini. Mereka mungkin mengambil kertas PSV (Pendidikan Seni Visual). Sila rujuk: http://apps2.moe.gov.my/lpm/files/kerjakursus/2009PendidikanSeniVisual-2611.3.pdf untuk contoh soalan SPM kertas PSV tahun 2009. Jika mereka lulus cemerlang di dalam peperiksaan ini, adakah anda membenarkan anak anda untuk melanjutkan pelajaran di dalam bidang ini? Ke manakah harus dituju agar mereka dapat mencapai tahap yang membanggakan ibu bapa seperti pereka-pereka di atas?

Sila rujuk ke laman web institusi pengajian berikut atau hubungi mereka secara terus. (Klik untuk besarkan gambar).

Di atas adalah beberapa institusi ipta dan ipts yang menyediakan kursus produk design di Malaysia. Mungkin ada yang lain. Gunakanlah kebijaksanaan anda.

Kepada pelajar yang minat bidang rekaan, cuba selami diri anda sedalam mungkin, adakah bidang graphic design, fashion design, textile design, advertising, multimedia dan berbagai lagi yang ingin anda ceburi? Tanyalah kepada yang berpengalaman di dalam bidang itu. Rujuk kepada yang tahu.

Jangan salah pilih. Pilihlah dengan bijaksana kerana anda akan hidup dengan ilmu anda sehingga akhir hayat. Berpeganglah kepada yang anda minati dan anda akan menyukai karier anda nanti.

Kita lihat kepada kejayaan En. Zull. Banyak produk hasilan syarikat beliau mendapat tempat di negara kita termasuklah yang baru disiarkan di akhbar iaitu kolam ikan air laut. Sila layari laman web beliau: http://www.zulldesign.com.my/

Saya masih ingat semasa zaman kanak-kanak dulu, menonton rekaan beliau iaitu kereta ‘Din Teksi (Peugeot)’ yang boleh bergerak sendiri tanpa pemandu. Hebat geng… meleleh air liur masa tu. Tercengang…

Oklah. Dah panjang dah… Apa-apa pun tepuk dada tanya selera.

Selamat memilih.

1 Comment (+add yours?)

  1. ip network camera
    Dec 31, 2010 @ 10:22:09

    The content on this publish is really a single of the top material that I’ve ever occur across. I love your article, I’ll appear back to verify for new posts.

    Reply

Leave a Reply

